Fursa Nieuws

Wilde Ganzen op bezoek 31-5-2024

Medewerkers van de Wilde Ganzen kregen een uitgebreide rondleiding in Mathare, Nairobi. Onze projectmanagers Morris en Kiarie lieten het nieuwe Fursa Centre zien en gaven uitleg over het project waaraan de Wilde Ganzen een belangrijke financiële bijdrage hebben geleverd.

Overstromingen 12-5-2024

Kenia is de afgelopen weken zwaar getroffen door overstromingen na hevige regenval. Ook in sloppenwijk Mathare zijn veel mensen hun huis en al hun bezittingen kwijt geraakt. Het Fursa Centre, hoewel nog in aanbouw, biedt momenteel onderdak aan een aantal getroffen gezinnen. We hebben ze van matrassen, dekens en voedsel kunnen voorzien om de eerste periode door te komen.

Fursa Centre Mathare 9-5-2024

Te midden van de golfplaten hutjes staat het nieuwe Fursa Centre in de steigers. De benedenverdieping waar de sportruimte komt is zo goed als klaar en ook van de eerste verdieping, waar de school en bibliotheek komen, staan de muren inmiddels overeind.
Door onvoorziene omstandigheden is het budget op en ligt de bouw momenteel stil. De fundering werd dieper dan verwacht, vrachtwagens konden door de nauwe steegjes de bouwplaats niet bereiken en hevige regenval zorgde voor vertraging. Samen met de Wilde Ganzen werken we momenteel aan een oplossing om zo spoedig mogelijk verder te kunnen gaan met het voltooien van het Fursa Centre.

Computercursus Kelvin 4-5-2024

Kelvin kan starten met een computercursus. Hij heeft in december zijn middelbare school afgerond en vergroot door deze opleiding zijn kansen op een baan. De computercursus was een grote wens van Kelvin.
Kelvin is al meer dan 10 jaar een van de Fursa kinderen en we zijn trots dat hij nog altijd bij ons is, fanatiek karate traint en zijn school heeft afgemaakt. Ook zijn jongere broertje en zusje kunnen dankzij Fursa naar school en trainen karate.
Zijn moeder doet haar best het gezin met vier kinderen overeind te houden, vader is al jaren uit beeld verdwenen. Ze verdient een (onregelmatig) schamel inkomen met huishoudelijke karweitjes voor anderen, zoals schoonmaken of de was doen. Meestal net voldoende voor wat voedsel en het betalen van de huur, maar niet voor de studie van de kinderen.

Nieuwe sportkleding 1-5-2024

Dankzij scholen en sportclubs uit Alkmaar en omgeving hebben we weer veel Fursa kinderen blij kunnen maken met sportkleding van o.a. Reiger Boys, Alkmaarsche Boys, AZ Alkmaar en het PCC.

Fursa training 1-5-2024

40 kinderen kunnen dankzij Stichting Fursa naar school en hebben daarmee kans op een betere toekomst. Na een afwezigheid van 5 jaar konden we eindelijk weer eens samen karate trainen in het Fursa Centre. Geweldig om te zien hoe ze in die tijd allemaal letterlijk en figuurlijk zijn gegroeid.

Fursa Centre Thika 1-5-2024

Blij verrast waren we tijdens ons bezoek met het Fursa Centre in Thika, op 40 km van de hoofdstad Nairobi. De trainingsruimte was schoon en goed onderhouden, in de tuin bivakkeerden kippen, kalkoenen en geiten naast de groentekas en ook het huis waarin onze manager Morris met zijn gezin woont was ruim en goed onderhouden.

Grace en Linette 1-5-2024

Grace en Linette behoren al jaren tot de Fursa kinderen. Leuke meiden die, buiten schooltijd, hun moeder Lucy helpen met het verkopen van Githeri (een Keniaans maal van maïs en bonen) in een stalletje langs de kant van de weg.
Zij zitten op dit moment in de laatste klas van de middelbare school en willen graag volgend jaar een cursus verpleging en hospitality gaan volgen. Uiteraard gaan we ons best doen om dit voor deze toppers mogelijk te maken.

Karate voor Kenia 21-4-2024

De Karate voor Kenia dag bij Funakoshi op zondag 21 april is een groot succes geworden. Dit met dank aan alle deelnemers, docenten die zich belangeloos hebben ingezet en de vele donaties, waardoor de totale opbrengst bijna 2500 euro bedroeg.

19-4-2024

Mia heeft op de internationale school in Bergen een inzamelingsactie Engelse boeken gehouden. Geweldig, de boeken zullen een mooi plaatsje krijgen in de nieuwe bibliotheek van het Fursa Centre Mathare.


Reacties zijn gesloten.